onsdag 22 augusti 2012

Andra dagen av summer school

Vid klockan 9.00 började dagens första föreläsning. Föreläsaren var Cristina Farinha som föreläste om mobilitet för att utveckla kulturella och kreativa näringar. Cristina pratade om mobilitet i EU och berättade att de som är pionjärer inom just mobilitet i EU är studenter, pensionerade och människor som arbetar med de kreativa och kulturella näringarna. Jag tyckte det var intressant att det var just kulturarbetarna som var pionjärer, det hade jag själv inte tänkt på. Orsaken till att kulturarbetarna är de som utnyttjar denna mobilitet var enligt Cristina att deras arbete var flexiblare, lättare att flytta och inte lika begränsade av olika branschorganisationer. Hon sa även att hon pratat med många kulturarbetare i norra Portugal och de menade att deras marknad inte bara var i Portugal utan även runt om i världen. Har en person som arbetar inom de kulturella och kreativa näringarna i Norrbotten samma bild? Svårt att säga men det kanske är något det borde ha.


Efter en kort kaffepaus så var det dags för en workshop. Jag deltog i Rose-Marie Lindfors workshop i storytelling. Jag hade redan pratat med Rose-Marie innan och hon berättade hur hon använt storytelling på olika sätt, bland annat i skolan med barn så jag var riktigt taggad för denna workshop! Vi fick pröva på storytelling på olika sätt under workshopen samt att Rose-Marie berättade om Västerbotten och hur de arbetar med storytelling för att locka besökare och turister till regionen. Väldigt intressant tycker jag. I Skellefteå arrangerar de även årligen en berättarfestival där storytelling sår i fokus, en jätte cool idé! Att arrangera en berättarfestival i Norrbotten hade kanske också varit en bra idé; låta människor från olika kulturer som finns representerade i Norrbotten berätta historier om deras kultur. På så sätt tror jag även man kan uppmärksamma och få nytt intresse för våra kulturer i Norrbotten samt väcka intresset för Norrbottens kulturer hos oss unga som kanske inte känner till så mycket om dem.


Efter workshopen gick vi på studiebesök på Ponta Delgadas hospitality  and tourism school. När vi kom dit hälsades vi välkommen av en kock som visade oss hur man tillagade bläckfisk på azoriskt sätt. Vi fick även samka på två olika bläckfiskrätter kocken tillagade. Jag har aldrig smakat bläckfisk tidigare, det var tyvärr ingen höjdare enligt mig. Men häftigt att se! Kocken berättade även att man inte fångar bläckfiskar på Azorerna genom att lägga ut burar i vattnet utan det är dykare som dyker ner och fångar dem. Efter den azoriska bläckfisken blandade de även olika drinkar med azoriska ingredienser. Kul och se att de tillverkade så mycket av ingredienserna på ön.




Nu har jag är nu precis kommit tillbaka till mitt hotellrum efter en fantastisk middag med riktigt god mat!

Jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar