onsdag 22 augusti 2012

”Creative people are the new raw material in the new economy”


På tisdagskvällen blev alla deltagare här på AER Summer School bussade till ett före detta kloster som numera fungerar som restaurang. Mat, dryck och underhållning höll hög klass och då vi kom hem vid 22-tiden somnade jag snabbt.



En sammanfattning av tisdagen säger att Azorerna och staden Ponta Delgade som är värdregion fortsätter att imponera.
Något annat jag verkligen uppskattar är att umgås, diskutera och argumentera med folk från olika delar av Europa. Idag har jag fört givande samtal med scheweiziskor, österrikare, belgiskor, holländare, norskor, fransmän, tyskor, portugiser, azorer med flera! 

Självklart uppskattar jag även mina norrbottniska kollegor Jennifer Wikström (också hon ungdomsambassadör för Norrbotten), Kurt-Åke Hammarstedt (chef för regionala enheten på NLL), Ida Karkiainen (tjänsteman), Monika Karlsson (landstingsråd) och Tomas Vedestig (landstingspolitiker). Av dessa kompetenta norrbottniska kollegor får jag och Jennifer som ungdomsambassadörer god hjälp och stöttning i alla möjliga frågor och funderingar!

Under förberedande möten för denna resa har vi bland annat av Ewa Hedkvist Petersen fått rådet att våga ta för oss och även beskriva saker vi vill förmedla till övriga Europa. Jag har beskrivit hur vi i Norrbotten bland annat arbetar med integration och mottagande av ensamkommande flyktingbarn. Det känns som att vi ligger i framkant i en sådan fråga och att vi bör dela med oss av våra idéer här!

Jag har så klart även lärt mig mycket av andra och fått en inblick i andra européers liv och funderingar. Det är riktigt utvecklande och det känns som att dessa dagar är väldigt berikande!

Idag (onsdag) har vi börjat med en föreläsning på temat ”The importance of mobility to develop cultural and creative industries”. En organisation i norra Portugal beskriver hur de arbetar och vad de ser som framgångsfaktorer i framtiden. Några bra citat från föreläsningen:

”Access to talented and creative people is to modern business what access to coal and iron ore was to steel-making”

”Creative people are the new raw material in the new economy”

Fick en fråga angående varför jag bloggar så mycket härifrån. Mitt svar är att det dels är något som jag förbundit mig att göra då jag blev utsedd till ungdomsambassadör och dels något jag gör för att jag tycker att det är viktigt.
  • Många hör av sig och uppskattar bevisligen denna information.
  • Det är viktigt att jag som fått denna ganska unika förmån delar med mig av det jag upplever. Norrbottningarna vill veta och mår bra av att veta vad som sker och hur det går till i dessa sammanhang. 
  • Det är för mig själv viktigt att visa att jag är ambitiös och gör rätt för mig då jag representerar Norrbotten.
  • Det är för ungdomar (och för den delen även för vuxna) viktigt med lokala förebilder som visar vägen, bryter barriärer och delar med sig.
Eller vad tycker du?

...nu fortsätter dagen med kaffepaus, workshop och sedan lunch!

PS.
Vill du veta mer om ungdomsambassadörsuppdraget, om vår vistelse på Azorerna, om varför man vill bli ungdomsambassadör eller om hur det är att vara ung i Norrbotten?
Boka i så fall in Morgonrock 
Fredag 7 september kl. 8.15-10.00 (på Luleå Stadshotell) i almenackan!

DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar