torsdag 23 augusti 2012

Dag tre


Tredje och sista dagen på summer school som har samma upplägg som de tidigare. Imorgon väntar bara avslutningstal. Idag föreläste Franscisca Abreu om staden Guimaraes som är Europas kulturhuvudstad 2012. Det var rätt roligt att höra vilka grejer det gjort för att få fram kulturen i staden. En av sakerna de hade gjort som jag tyckte var häftigt var att istället för att ha ett museum så har de ett ”House of memorys” där vanliga personers historier berättas. Kanske hade det varit något för Norrbotten? Jag tror att många unga kanske inte nödvändigtvis går på museum just på grund av att man associerar museum till något gammalt och tråkig, kanske kan detta vara en lösning. Franscisca hade en väldigt bra attityd vad gäller turister och besökare, hon menade att de inte ville att de enbart skulle komma och se på Guimaraes kultur utan även uppleva den och vara en del av den. Rätt inställning tycker jag! En annan rolig grej som de gjort är ett projekt de kallar ”Mitt hus är ditt hus” där vanligt folk får anmäla intresse och erbjuda sina hem för att arrangera en spelning. Man visste inte innan vilken musiker som skulle komma och helt främmande folk kom hem till personen som erbjudit sitt hem för att ta del av spelningen. Enligt Franscisca var projektet en stor succé och folk stod utanför på gatorna för att kunna få lyssna på den som spelade. Kanske är detta något som BD pop skulle kunna göra i Norrbotten?
Efter föreläsningen deltog jag i workshopen Governmental interventions in the relam of culture and its effect on artists communities, society and economy. Där två talare berättade om detta utifrån Thurgau som ligger i Schweiz och Quebec. En av talarna som hade problem med att personer som valde att utbilda sig till yrken inom de kreativa och kulturella näringarna åkte iväg och inte kom tillbaka. Norrbotten har ju turen nog att ha många utbildningar inom näringarna både på gymnasium, universitet och folkhögskolor.

Efter lunchen åkte vi till Micaelense teatern för att studiebesök som handlade om hantverk. Det var flera olika hantverkare som visade oss deras unika hantverk och även lät oss göra egna. Jag tillverkade en blomma med fiskfjäll. Denna bild är inte den blomma jag gjort men den är utav fiskfjäll, rätt fränt va?

 
Kvinnan som tillverkade dem sålde dem runt om i världen och kunde nu livnära sig på att tillverka dem och lära ut tekniken till andra. Här är Jag och Monika när vi försöker tillverka egna blommor.


 
Sedan tillverkade jag ett armband utav en sten från en vulkan på Azorerna. Här är Monika och Thomas när de jobbar med att tillverka smycken!


Efter hantverks showen så gick jag och Thomas till de stora köpcentret de har här i Ponta Delgada för att shoppa lite. Efter vi sedan kommit hem till hotellet åkte vi tillbaka till Micaelense teatern för att äta middag. Innan middagen fick vi dock se en show med azorisk folkdans, sång samt höra historian bakom varför de var klädda som det var.

 



Nu ska jag gå och lägga mig, jag tror tidsskillnaden börjar komma ikapp mig nu!


Jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar