måndag 6 augusti 2012

Internationell ungdomsambassadör för Norrbotten



”Internationell ungdomsambassadör för Norrbotten”. Jag gillade titeln instinktivt. Efter ett mail, ett samtal och en beskrivning av vad som kunde ingå i den rollen så var det självklart för mig att ta chansen.
Mitt intresse skulle bekräftas via mail vilket jag gjorde. Dessutom ringde jag upp berörd handläggare på Norrbottens läns landsting. Nästa steg blev att infinna sig på Landstingshuset för en intervju. Väl där fick jag reda på att vi bjöds på frukost under intervjun. För mig kom det beskedet för sent eftersom jag min vana trogen hemma intagit en riktigt bra frukost med havregrynsgröt som bas!

Jag tog en kaffe och vi satte oss ner och diskuterade vad jag kunde tänkas bidra med som ungdomsambassadör samt vad landstinget hoppades få ut av rollen.
Snabbt efteråt fastställdes att jag och Jennifer Wikström valts ut till ungdomsambassadörer för Norrbotten.

I slutet av augusti ska vi till Azorerna för att där möta folk från andra regioner i Europa.
Där ska jag förmedla det bästa av Norrbotten och vår del av Europa till övriga deltagare.
Jag ska lyssna på andra och försöka förstå dem samtidigt som jag ur mitt norrbottniska perspektiv ger min syn på saker!

Mina förväntningar på ambassadörsrollen i punktform:
- Vara ett föredöme och en ambassadör som förmedlar en bra bild av vårt län
  • Ta med mig nyttig kunskap och intryck till Norrbotten som jag här förmedlar vidare
  • Skaffa ett nätverk av kontakter som kommer mig och hela Norrbotten till godo
  • Förbättra min engelska och även i övrigt utveckla min internationella kompetens
  • Springa på en semestrande Cristiano Ronaldo på en strand på Azorerna och då få riktigt bra träningssällskap under några timmar!

Till sist ska sägas att jag är riktigt stolt över att få representera Norrbotten. I mötet med andra ska jag minnas att våra norrbottniska värderingar kan hjälpa övriga Europa och jag kommer aldrig att tveka inför att bidra med åsikter! Med andra ord: 
- You can take the boy out of Norrbotten but you can't take Norrbotten out of the boy!

Hälsningar 
Gustav Uusihannu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar