söndag 19 augusti 2012

Rapport från ambassadören


Just nu är jag som ungdomsambassadör för Norrbotten på väg till Azorerna för att leda EU-toppmöten under kommande vecka. De som arrangerar denna vecka där ungdomar, beslutsfattare och politiker från olika regioner av Europa möts är organisationen AER - Assembly of European Regions.

Temat för veckans möten är hur kulturella och kreativa näringar kan skapa tillväxt i Europa i den ekonomiska krisens spår.

Jag kommer närmast från några veckor i Luleå och Norrbotten där jag i allra högsta grad deltagit i arrangemangen av Rovakka-festivalen (en höjdpunkt i Tornedalen), Hertsödagen,  Luleåkalaset och Musikens makt. Således känns det som att jag sitter på erfarenhet och några av nycklarna till Europas framtida satsningar inom kultur och kreativa näringar. De människor jag mött under uppräknade kreativa och kulturella event har givit mig många viktiga insikter, synpunkter och bra exempel på hur en kultur-kreativ slipsten ska dras!

Till detta ska tilläggas att jag är deltagare i Hertsöskolans Idrottsförenings pågående EU-projekt som går ut på att göra en film om vårt bostadsområde!

Med mig på denna resa har jag utmärkt sällskap i form av:
- Jennifer Wikström, även hon ungdomsambassadör för Norrbotten
- Ida Karkiainen, tjänsteman från Norrbottens läns landsting
- Monika Karlsson, landstingsråd
- Tomas Vedestig, landstingspolitiker och ordförande i en kommitté i AER (Assembly of European Regions)

Avslutande stycke. 
Ifall jag som skribent känns trött eller sömnig så kan det bero på att jag de senaste dagarna/kvällarna/nätterna varit ledare för en internationell insatsstyrka från IFK Luleå och Hertsöskolans IF som arbetat med Musikens makt. Ni ungefär 50 ungdomar som bidrog med insatser ska känna er stolta för att ha hjälpt till att skapa ett av Norrbottens bästa och mest uppskattade kulturella event! I höst har jag plockat mycket hjortron och när jag kommer hem ska jag bjuda på hjortronsylt och glass till er!
- Kulturen förenar och skapar möten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar