onsdag 22 augusti 2012

Härlig iver, optimism och känsla för Europa


Så var onsdagen till ända. I eftermiddags besökte vi ett duktigt kock-lag där vi blev bjudna på bläckfisk. Det smakade bra! Kocken pratade litegrann om hur det går till då man fångar bläckfiskarna och han beskrev grundligt hur den sedan tillagades. Det var lärorikt och roligt även fast jag själv inte kommer att pröva mig på att tillaga bläckfisk.
Det studiebesöket varade ungefär 13.30-17.00 och efter det hann jag med ett träningspass innan vi 19.30 hade middag på vårt hotell. Vi fick en utsökt buffé där många av rätterna bestod av fisk och grönsaker 
- det gillade jag!



Under dagen har jag passat på att tala mycket med andra länders representanter. För min egen del är det inte så noga vad vi talar om. Jag är glad bara jag får träna på att konversera på andra språk (idag har jag pratat engelska och lite tyska). Det är roligt att låta motparten leda samtalen och de riktas ofta in på något ämne som de funderar på angående Sverige. Det kan vara exempelvis vårat skattesystem, våra värderingar, våra system för folk som inte har något arbete och så vidare. Det är i vilket fall som helst roligt att diskutera för mig!

En härlig känsla jag har i mötet med alla människor här är att det finns en iver och optimism i var och en. Folk här på Assembly of European Regions Summer School är ambitiösa, kloka och vill hjälpa Europa att utvecklas. Med den känslan i kroppen tillsammans med det faktum att jag är jättetrött kommer jag nu snart att sova gott!

Godnatt Norrbotten!

Gustav Uusihannu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar