tisdag 21 augusti 2012

"Kreativiteten är obegränsad, den behövs och den är en konkurrensfördel"


Staben med president och andra viktiga AER-poster inledde dagens program vid 9-tiden i morse. Innan det hade vi fått en härlig frukostbuffé på vårt hotell. Azorerna är riktigt gästvänliga och väldigt mån om att vi ska trivas!

Vi har lyssnat till intressanta tal om kultur och kreativa näringars betydelse för Europa nu och i framtiden. Jag gillar kultur och kreativa näringar och ser ur ett norrbottniskt perspektiv att de varit viktiga för oss och att Europa som helhet behöver starka kulturella och kreativa näringar - inte minst för tillväxtens skull!

När jag lyssnar till talarna får jag intrycket av att man från i princip hela Europa är överens om kulturens och de kreativa näringarnas betydelse för Europa och vår tillväxt. Det känns bra för mig och känslan är att veckan här blir riktigt intressant och givande!



Hotellet där vi bor ligger i Ponta Delgada och universitetet där vi ska hålla till mycket under dagtid ligger ungefär 10 minuters promenad bort.

Ett citat jag gillade under förmiddagen vill jag dela med mig av:
”Creativity is iliminated, everyone has it and it is highly competitive”

Det vill säga, kreativiteten är obegränsad, den behövs och den är en konkurrensfördel!

Hoppas att arbetskamrater, ungdomar och andra intressenter som följer bloggandet tar till sig detta. Kultur och kreativitet behövs och Du som ägnar dig åt detta eller funderar på att börja göra så ska känna att du är viktig!

Idag fick vi en internationell lunch bestående av mackor med olika goda pålägg, soppa och vattenmelon till efterrätt!

Under eftermiddagen har jag och mina norrbottniska kollegor Tomas och Jennifer varit på ett studiebesök på Europas enda teplantage. Det var spännande och samtidigt som man fick njuta av vacker utsikt över grönområden, kullar och i bakgrunden Atlanten!



På bilden ovan ses jag tillsammans med mina norrbottniska kollegor Jennifer och Tomas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar