tisdag 21 augusti 2012

Första dagen


Nu är första dagen avklarad. Dagen började med en promenad från hotellet till universitetet. Den officiella öppningen av summer school 2012 stod då på schemat. Den första talaren var Rodrigo Oliveira som är Under Secretary for European Affairs and External Cooperation of the Autonomous Region of the Azores. Det var jättedåligt ljud så jag hörde inte mycket av hans tal. Men en bild säger mer än tusen ord så här får ni en. Mannen till vänster är Rodrigo Oliveira.

Efter det höll Michèle Sabban som är Assembly of European Regions president tal. Något jag gillade som hon sa (eller faktiskt skrev, hon höll talet på franska och hade en engelsk översättning uppsatt) var ”Culture is a precious asset not simply a piece hanging in a museum”.  Tänkvärt citat. På något sätt fick hon också med Ikea, Ibiza och Deep Purple i sitt tal innan introduktionen till summer school började där ännu fler talare pratade om summer school och vilken betydelse de kulturella och kreativa näringarna har.

Den första föreläsningen gavs av Fátima Sao Simao som är ansvarig för UPTEC PINC, ett creative industries center som är sammanlänkat med vetenskap och teknologi parken på universitetet i Porto (som ligger i norra Portugal). Det UPTEC PINC vill göra är att ta kunskaper och färdigheter från universitetet i Portos kreativa områden och lyfta dem både internt och externt och samtidigt skapa möjligheter för de kreativa och kulturella näringarna i regionen. Fàtima som tydligen inte kunde ta sig till Azorerna genomförde föreläsningen som handlade om de kulturella och kreativa näringarnas roll i att skapa arbete och tillväxt i de europeiska regionerna via länk.


I föreläsningen tog Fátima upp några viktiga punkter för att öka utvecklandet av kulturella och kreativa näringar i Europa. En av dessa var att förstärka deras symboliska värde. Det tycker jag är extra viktigt. Många ser dessa näringar enbart som hobbys som inte kräver utbildning. Att AER visar sitt stöd för kultur och kreativitet tycker jag därför är jättebra, det visar bara på att det är en viktig del av Europas näringar både nu och i framtiden. Fátima visade även en studie som visar att de kulturella och kreativa näringarna har den högsta lönsamhets nivån i Europas regioner, detta stärker bara bilden att dessa näringar är viktiga. Det finns mycket pengar att söka i Norrbotten från vårt landsting om man vill bedriva projekt inom de kulturella och kreativa näringarna – både för privatpersoner, organisationer och föreningar. Man har även möjligheten att snabbt ansöka om pengar och få en mindre summa pengar efter en kort överläggning. Mycket bra av landstinget, detta tycker jag bara ökar de kulturella och kreativa näringarnas symboliska värde. Att vi även har många utbildningar inom näringarna i Norrbotten stärker det även ytterligare. Som student på Musikhögskolan i Piteå (Luleå Tekniska Universitets campus i Piteå) kan jag bland annat lyfta utbildningar som Upplevelseproduktion, Tv-produktion, Radioproduktion, Media design, Ljudteknik samt en mängd olika musik utbildningar. Jag tycker alltid det är kul att visa upp mina färdigheter och på så sätt skapa mer medvetenhet om det jag kan. Jag tror detta kan bidra med att skapa det symboliska värdet Fátima pratade om, att faktiskt visa upp sina talanger inom kreativitet och kultur samt att Norrbotten faktiskt har dessa utbildningar. Jag tycker därför det är viktigt att skapa ställen där till exempel vi som är studenter vid utbildningar som ingår i de kreativa och kulturella näringarna kan möta företag och organisationer så vi får berätta vad vi gör och så de för se vilka möjligheter de öppnar upp för dem.

Andra punkter Fátima tog upp var att man måste utveckla en sorts investerings kultur till de kreativa och kulturella näringarna samt att bygga upp allmänhetens stöd. Det kan jag helt hålla med om. Något som återkommer varje gång jag arbetar i en produktion inom näringarna är att man alltid har en liten budget. Trots det åstadkommer man skitbra saker men med en större budget skulle det kunna bli ännu bättre samt att man skulle kunna få tillgång till mer kunskaper i form av att jobb tillfällen.
Jag deltog även i en workshop som handlade om mode, design och filmindustrin i Bryssel och Wallonie regionen. Jag hade lite problem med att förstå talarnas engelska men trots det var det en väldigt informativ workshop. De olika föreläsarna under summer school kommer alla från olika regioner. Det finns en organisationskommitté som består av ungefär 20 regioner. Det är de som lägger upp upplägget på summer school. De regioner som har representanter i organisationskommittén hittar talare från sina regioner. Jenny från Västerbotten sitter i organisationskommittén och tack vare det kommer Rose-Marie Lindfors från Västerbotten ha en workshop i storytelling imorgon.
Efter lunchen begav vi oss mot Te plantagen. Väldigt fint ställe med grym utsikt. Vi fick även smaka på te som odlats och tillverkats på plantage, synd bara att jag inte är en stor te drickare.  Vi fick även gå en rundtur på te plantagen. Som upplevelseproducent kan jag tycka att de har ett och annat att arbeta med för att göra besöket på plantagen till en upplevelse. Utsikten kan jag dock inte klaga på!


 

Nu på kvällen är jag precis hemkommen från middagen, idag fick vi åka buss en bit ut till ett stort hus men massa valv men en innegård som var under bar himmel. De framförde även live musik. Proffsigt och ett jättefint ställe!



 Imorgon kör vi igen!

Jennifer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar