måndag 20 augusti 2012

Framme på Azorerna


Idag samlades vi i hotellreceptionen 04.30 för att där upptäcka att vår 06.30-flight blivit uppskjuten till 12.00. En tropisk storm var på väg att passera Azorerna och vi fick inte lyfta. Vi åt en riktigt bra hotellfrukost innan vi gick upp på våra rum och vilade. 09.45 tog vi sedan en taxi till flygplatsen. Vi checkade in våra väskor och lyfte mot Azorerna.

För mig känns det bra att engagera mig som norrbottnisk ungdomsambassadör.
Här är några poänger jag ser med uppdraget:
- Jag lär känna många nya personer, det vill säga, jag utvecklar mitt nätverk
- 250 regioner från 35 länder möts och vi får alla träna på att samverka och förstå varandra
  • Jag får ytterligare erfarenhet av europeiskt samarbete. Sedan tidigare har jag arbetat mycket med EU-frågor och projekt kopplade till EU men att som i detta fall delta i Assembly of European Regions träffar (där människor från i princip hela Europa diskuterar vår framtid) är något nytt för mig
  • Jag får många konkreta tips och idéer att ta med mig till mitt arbete som fritidsledare i Luleå
  • Jag utvecklar min engelska (arbetsspråket under träffarna)
  • Jag tar ansvar och engagerar mig för en god sak. Det är fint och föredömligt att ta ansvar. 
  • Jag hjälper Norrbotten att utvecklas. 
  • Jag använder mig av min akademiska utbildning och min kompetens inom områden som interkulturell kommunikation, interkulturellt ledarskap och interkulturell projektledning

Tidigare idag tog jag initiativ till en diskussion om AER och vad organisationen arbetar för och varför den behövs. Det var en bra diskussion och jag fick en ännu bättre inblick i vad det är jag deltar i. Att åka iväg som ungdomsambassadör innebär för mig ett ansvar att göra en bra insats för länet. Går det att förbereda sig så är det ansvarsfullt att göra så!

Framme på Azorerna
Vi möttes av ett soligt och stillsamt Azorerna där stormen dragit förbi tidigare.
Vi tog oss till hotellet innan vi gick ut på en promenad. Jag passade även på att träna och simma några längder i Atlanten!

Nu på kvällskvisten när jag ligger på hotellrummet hittar jag även fina presenter som vi deltagare bjuds på. Det är lukrativt att delta i dessa sammanhang!

Att koppla upp sig på internet är dyrt på vårt hotell men vad gör man inte för att som ambassadör visa engagemang! Om man likt mig ser ett väl utfört arbete och engagemang som en personlig språngbräda så är kostnaden för uppkopplingen en god investering. Imorgon tar vi nya tag och ska då börja med den officiella invigningen av denna vecka.
Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar